Verdensmålene
Vi skal alle bidrage til en bedre verden for klimaet og mennesket, og mit mindset og arbejdsgang tager altid afsæt i FN's verdensmål med fokus på mål 13, 3, 12 og 8.
NudgeCase er et kommunikations- og adfærdsbureau i Horsens, drevet af Lena Hellström, som er uddannet journalist på DjH, Aarhus. I 2014 tog hun en privat uddannelse som adfærdsdesigner hos Morten Münster, som er en af Europas førende adfærdseksperter.
Jeg har siden arbejdet med adfærdsdesign, formidling og udvikling, hvor min interesse særligt er funderet i emner inden for sundhed og bæredygtighed – altså nudging, der fremmer folkesundhed, godt arbejdsmiljø, bedre affaldssortering, mindre energiforbrug m.m. Du kan læse mere om min baggrund på LinkedIn.
Nudging tager udgangspunkt i adfærdspsykologi og er funderet i mange års forskning, og det er denne forskning og personlig erfaring, al mit arbejde bygger på.
Læs mere om nudging-metoden her.
Langt det meste af den kommunikation, der møder os i dagligdagen, taler til vores fornuft. Men menneskets vaner er sejlivede, og der skal mere end argumenter til at ændre handling.
Fokus er at forvandle holdning til reel handling - også kaldet nudging.
Gennem nudging kan jeg hjælpe dig med at finde frem til en kommunikationsform, der fjerner friktionen og giver dig en større effekt inden for områder som især arbejdsmiljø, sundhed og bæredygtighed.
Nudging kan bruges på en bred vifte af problemer – men ALTID med den vinkel, at vi skal gøre noget bedre for det enkelte menneske eller fællesskabet. Mit pejlemærke er FN's Verdensmål, som passer perfekt sammen med metoden nudging, der er udviklet til at øge "wealth, health and happiness".
Jeg har undervist flere tusinde mennesker i at bruge nudging. Deres fokus har været meget forskellige lige fra arbejdsmiljø, kommunikation, genbrug, indeklima, sundhed, sikkerhed og færdsel, for bare at nævne nogle af dem.
Med min hjælp kan du få svaret på, hvorfor brugerne ikke gør det, du forklarer dem, hvorfor dine ansatte ikke følger den nye strategi, eller hvorfor det kun er få, der bruger kompostbeholderen fx. Og jeg kan herefter hjælpe dig med at ændre deres adfærd.
En grundig analyse giver først viden, som jeg kan omsætte til en række effektive nudges i den konkrete sag. Vi tester dem af sammen, og jeg sikrer, at der rent faktisk sker en ændring i din målgruppes handlinger.
Du kan også vælge at få mig ud at afholde en workshop, så flere får metoden under huden og kan bruge den fremadrettet. Kontakt mig, hvis du har et specifikt ønske til en workshop, eller jeg skal hjælpe med faciliteringen fra start til slut.