JA er det smukkeste ord

JA er det smukkeste ord

Et JA kan ændre dit liv, når det kommer fra din elskedes mund.
Mindre kan dog også gøre det.

Fx et JA fra en, som du gerne vil overtale til at gøre noget for dig.

Men det er desværre ikke altid nok til at få tingene gjort. 
Langt fra…

Du husker nok selv flere situationer, hvor en ven, kollega eller barn har sagt: ”Ja, det skal jeg nok klare”. Men hvor du aldrig får din bog tilbage, ikke får den rapport du havde brug for eller får tømt opvaskemaskinen.

Det er ikke fordi, de alle bare har lyst til at snyde dig – i hvert fald ikke de fleste.

Det sker, fordi de bliver forstyrret. Der er så meget, som tager vores opmærksomhed hver dag - og lige pludselig er dit ønske gemt så langt væk i hjernen, at det helt forsvinder.

Men opgiv ikke!

Der er nemlig en metode, som giver dig en større chance for at ja’et bliver til virkelighed.

Du kan øge sandsynligheden for, at de husker, hvad de har lovet dig. Bed dem lave en plan for, hvordan de får gjort alvor af deres ja til dig.

Det hedder ”implementerings-intentioner” - implimentation intentions, når adfærdsfærdsforskere taler om det.  

Det handler om at få beskrevet, hvad det er, din ven vil gøre, inden han afleverer bogen tilbage til dig. Hvilken dag, tidspunkt og hvad han gør lige inden, han kommer til dig med bogen.

På den måde skaber din ven en konkret plan i sit hoved. 

Obama brugte teknikken

Det var på den måde Obama fik stemmeprocenten op, da han stillede op til præsidentposten første gang.

Der blev stemt dørklokker og ringet op til borgerne. Kampagnemedhjælperne spurgte ikke, om de ville stemme på Obama, men kun hvor og hvornår de ville stemme på dagen. Det var de ekstra stemmer fra de demokratiske sofavælgere, der fik ham ind

Den virker også, når du søger job

Den metode bruges også overfor ledige i England. I stedet for at spørge til, hvor du har søgt efter job de sidste 14 dage, så er det langt mere effektivt at spørge: Hvad vil du gøre for at få et job de næste 14 dage.

Det engelske Behavorial Insigths Team har testet, og det gav 20 pct. flere i job inden for de første 13 ugers ledighed. 

Så en måde at få flere til at gøre det, du beder dem om, er altså, at få modtageren til at beskrive en plan for at få det gjort. Du vil stadig blive irriteret – men ikke så ofte som tidligere. 

PS. Det er derfor, at jeg altid beder deltagerne på mine workshops om at skrive ned, hvor, hvordan og hvornår de skal implementere deres første nudge efter kurset.

Gå til blog-oversigt

bubble