Falder du også i fælden?

Falder du også i fælden?

Skal du ikke have en forsikring med? Det får de fleste jo...

Den venlige mand bag skranken står og afventer mit svar. Jeg flytter vægten over på den anden fod, mens jeg forsøger at komme i kontakt med min rationelle del af hjernen.

Det lykkes heldigvis denne gang og ud kommer ordene: Nej, tak! Jeg klarer mig uden.

Fedtet Golf

Det er onsdag morgen på et autoværksted i Horsens, hvor jeg skal have min bil undervognsbehandlet. Der er en fin Toyota Auris som lånebil, mens Golf’en bliver fedtet ind.

Oven i hatten er der et ”outstanding” tilbud på at købe en forsikring til 95 kr., som dækker til næste dag.

Omregnet til et år giver det en forsikringspræmie på knapt 35.000 kr… Ja! Hun skrev 35 tusinde kroner… for en Auris?

Men hele den udregning var min morgentrætte hjerne slet ikke i stand til at fremtrylle.

Den sorte gryde

Derfor var jeg lige ved at vælte mig ned i den store sorte gryde af irrationelle og følelsesdrevne beslutninger. De magiske ord havde fat i mig …. DET FÅR DE FLESTE!

For hvis de fleste af de andre kunder køber en forsikring af deres lånebil, så må der jo være noget om det, ikk?  Øhhh ... nej, ikke nødvendigvis.

Teknisk set hedder det ”social proof” – på dansk betyder det, at vi gør det, de andre gør.

Har du lagt mærke til nogle steder, hvor du også bare følger flertallet? Helt uden at tage stilling til, om det er det rigtige.

Vores hjerne elsker, når vi bare lader os lede, for det sparer på energiforbruget.

Men det kan altså resultere i nogle ret dumme beslutninger. Fx en ekstra forsikring svarende til 35.000 kr/år.

Den fine Auris klarede i øvrigt et døgn sammen med mig, helt uden skader.

Gå til blog-oversigt

bubble