Begå ikke den klassiske fejl

Begå ikke den klassiske fejl

Du vil gerne have andre til at ændre deres adfærd, ikk?
Og tænker – her skal vi dælme bruge nudging!

Jo, da - selvfølgelig!

1000 kroners spørgsmålet er så: Hvor højt er dit ambitionsniveau?

Kunne det fx være denne type udfordringer, du har:

  • Hvordan kommer vi i mål med vores GDPR-regler? 
  • Hvordan får vi vores vision - om at være kundernes foretrukne samarbejdspartner - til at leve?

Det kunne også være ”beskedne” ønsker som verdensfred, et rent køkkenbord eller at de andre skal kører ordentligt på motorvejen…

Jeg kan genkalde mig flere øjeblikke som ny foredragsholder for 5 år siden, hvor sveden sprang spontant et kort øjeblik, når workshop deltagere spurgte til et super effektivt nudge til at fixe komplicerede udfordringer ingen før havde løst.

Det er en helt UMULIG opgave.

Spørgsmålene eller udfordringerne er simpelthen for store til at kunne løses. Hverken af flere pamfletter, musemåtter med vores "top of mind" eller seminarer. 

Eller af et enkelt nudge for den sags skyld…

Den STØRSTE fejl du kan gøre, når du vil ændre adfærd er nemlig - at slå for stort et brød op!

Du skal pille problemet fra hinanden. Se på alle de enkelte konkrete ting, der forhindrer den rigtige adfærd.

Følg denne plan:

  1. Definer den ønskede adfærd.
    Hvad vil du helt præcist have, at de andre skal gøre mandag eftermiddag kl 14.05 for at leve op til jeres vision.
  2. Definer friktionen.
    Find ud af hvorfor de ikke gør, det du vil have. Måske er jeres vision for fluffy, så alle tolker på hver deres måde. Sæt dig ned og se hvad der sker. 
  3. Find løsninger.
    Få den rette procedure til at blive lettere og mere klar at udføre. Måske ved hjælp af farver, indretning eller skrive præcise, hvornår noget er en succes.

PS. Hvis du selv vil lære at designe nudges, så skriv dig op på min venteliste til den årlige 2 dages kursus, jeg afholder.

GÃ¥ til blog-oversigt

bubble