Nudging - hvad er det?

Måske kommer du til at tænke på grønne fodspor på gaden eller et klistermærke med en flue i toiletkummen, når nudging bliver nævnt. Men nudging er meget mere end det. Hæng på, så får du en kort forklaring.

90 pct rutine

Udgangspunktet er, at vi gerne vil skabe en adfærdsændring hos en gruppe mennesker. Vi vil gerne have dem til at gøre noget andet, end de har gjort indtil nu. Det kan være at lægge mobilen væk, når de kører bil, sortere deres affald bedre eller huske sikkerhedshjælmen.

For at overbevise dem overdænger vi dem med gode argumenter, oplysningskampagner eller måske bøder. Men det virker ikke ret godt - hvis overhovedet. Det udløser frustration og vrede - "for de kan jo nok forstå..." Og ja, de forstår godt - men glemmer. For vi mennesker er i 90 pct af vores tid styret af vaner, forudopfattelser og rutiner.

Argumenter, kampagner og bøder taler til den rationelle del af vores hjerne, som vi kun kan mønstre i 10 pct af vores vågne tid. Der er altså et misforhold mellem, hvad vi får smidt i hovedet, og hvad vi kan håndtere med fornuft og rationale.

Det er ikke min skyld

Det er derfor ikke dårlig vilje, når jeg glemmer kostrådene, mens jeg tager mit tredje stykke kage. Godt at huske på, hvis man efterfølgende dunker sig selv i hovedet over manglende viljestyrke og slasket rygrad.

   

design/screenshot-2019-02-24-at-153407.png

 

Et vellykket nudge er en indgriben eller forstyrrelse, som gør, at vi ubevidst ændrer vores adfærdsmønster.

Det er en intervention, der ikke burde betyde noget for vores valg, handling eller adfærd i princippet, men gør det i praksis.

Du kan læse om konkrete eksempler i mange af mine andre blogindlæg.

Fx den her om fisken, der spiser plast 
# Bliv guide uden de andre opdager det
#Hvordan man slipper for skodder 
#Og hvad "implementerings-intentioner" kan gøre for dig 

Se hele oversigten af blogs her >> 

Hokus pokus konsulentfis...

Måske sidder du nu og tænker, at det der nudging er varm luft. En døgnflue, et modefænomen og noget pjat? 

Du bestemmer ... men de to forfattere bag bogen Nudge, som udkom for godt 10 år siden og som lagde navn til metoden, har begge fået nobelprisen for deres arbejde med adfærd og økonomi - også kaldet "behavorial economics". Deres arbejde bygger på adfærdspsykologi og økonomi. Sunstein og Thaler havde nemlig arbejdet i mange år på økonomiske reformer i USA. Men uanset hvor gode argumenterne var for at spare op til pension eller sygeforsikring, så var der meget få amerikanere, der faktisk gjorde det. 

Enden på det rationelle menneske

Sunstein og Thaler erkendte, at det rationelle menneske ikke findes, og at der skulle andre boller på suppen for at få den amerikanske befolkning til at gøre det, som er bedst for dem. Bogen Nudge blev skrevet med det formål at give øget velstand, bedre helbred og større lykke til alle.

Et ædelt mål, som dog også kan tolkes som noget formynderisk. "Far ved, hvad der er bedst for dig, min ven"... Det kan der være noget om. Derfor er det vigtigt, at vi altid er åbne og fortæller, når vi nudger. Og det kan vi roligt gøre, for det forringer nemlig ikke effekten af vores nudge. 

Den grimme sælger

Når der er noget som er godt, er der også noget, som er skidt. Når vi kan bruge en metode eller videnskab positivt til at ændre til det gode - ja, så kan "de onde mennesker" også bruge det til at snyde os til at købe mere i onlineshoppen eller spiser mere fastfood. Den "grimme" version af nudging - som kun går på at snyde andre for egen vinding - har fået sit helt eget navn; sludging.

Det kan vi ikke li'. Nudging har udelukkende fokus på, hvordan vi kan spille hinanden bedre - altså mere lykke, velstand og sundhed.

Ud og se hvad der sker

Grundlaget for at kunne definere og designe nugdes er observation. Vi skal ud og se virkeligheden og helt simpelt se på, hvad borgere, kollegaerne, trafikanterne og alle de andre gør. Det giver det reelle billede af, hvad der sker. Først der, kan man begynde at tænke sig frem til typen af intervention.
Du kan se et eksempel på hvordan, her i denne video.

Med hensyn til det 3. stykke kage - så har jeg endnu ikke fundet det rette nudge for mig selv. Men det hjælper at lade være med at bage bradepandekage, når man kun er to hjemme.

Hvis du har lyst til at vide mere om nudging, så book mig til et foredrag og evt. workshop i din virksomhed eller netværk på tlf. 25 85 25 41.

PS. Da du så billedet af chokoladekagen, fik du så også mundvand og trang til noget sødt? Jeps! Det er de 90 pct., der sætter det hele i gang. 

Skrevet af Lena Hellström
Indlæg postet d. 06.08.2015
Hvad kan jeg gøre for dig?
Vi finder sammen en løsning, som passer dine ønsker og behov.
Få 5 effektive nudge
Få 5 effektive nudge
... der fjerner din dårlige samvittighed resten af livet.

Få et kvarters gratis rådgivning

bubblemedia