Tun på Den Blå Planet

I forbindelse med min uddannelse som nudgingkonsulent fik min gruppe mulighed for at hjælpe Den Blå Planet med at løse et par udfordringer.

Væk med pegefingeren

Det spændende akvarium på Amager vil gerne gøre deres besøgende mere opmærksomme på at vælge bæredygtige fisketyper (MSC), når de køber ind. De vil også gerne have mere opmærksomhed på mærkning af tun, så man undgår bifangst af havskildpadder og delfiner.

Men gæsterne skal ikke føle, at de bliver udsat for bedrevidenhed eller en løftet pegefinger. Derfor vil Den Blå Planet gerne bruge nudging i deres udstilling for at påviker gæsterne handlinger som forbrugere.

Vis vejen

Efter en rundtur på akvariet kom bl.a. følgende ideer frem:

# Indret en lille butik, der viser de konservesdåser med fisk, der er FSC mærkede.
# Tilbyd et kort til pungen med Verdensnaturfondens oversigt over bæredygtige fisk.
# Vis små historier om personer/famlier, der har taget et valg.
# Gør nyhedsbrevet mere interessant med fx opskrifter på fiskeretter, fortælle hvordan salget gå for MSC mærkede fisk og hvor lidt der skal til for at hjælpe udvikligen den rette vej. Altså kun fokus på det positive.
# Giv børn mulighed for at klæde sig ud som havskildpadder og tun. Tag et foto og upload til FB. “Jeg passer på delfinerne og spiser kun MSC mærket tun”.

Keypoints er at få gæsterne til at føle, at de allerede er godt i gang med at gøre det rigtige, at "gøre det rigtige" ikke er så kompliceret, og at de er en del af en stor gruppe, som er på rette spor.

Hvis du har lyst til at vide mere om nudging af besøgende, borgere eller kunder, så kontakt mig på lena@nudgecase.dk eller læs mere her.          

Skrevet af Lena Hellström
Indlæg postet d. 26.06.2015
Hvad kan jeg gøre for dig?
Vi finder sammen en løsning, som passer dine ønsker og behov.
Få 5 effektive nudge
Få 5 effektive nudge
... der fjerner din dårlige samvittighed resten af livet.

Få et kvarters gratis rådgivning

bubblemedia